Το Κ.Ε.ΠΕ.Α. Καστοριάς συμμετείχε, ως ένας από τους φορείς συνδιοργάνωσης, στο 2ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο του Οργανισμού Καινοτομίας για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη «ΔιαΜόρφωσις» με θέμα: «Οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης στην Εκπαίδευση – Διδασκαλία, Διά βίου Μάθηση, Συμπερίληψη και Καινοτομία για την Πράσινη και Ψηφιακή Μετάβαση».
Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε στους χώρους του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στην Καστοριά, από την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου έως την Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2024 και διοργανώθηκε από τον Οργανισμό Καινοτομίας για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη «ΔιαΜόρφωσις» σε συνεργασία με:
- το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) «Επιστήμες του Περιβάλλοντος, της Υγείας και της Αγωγής: Εκπαίδευση για την Αειφορία» του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων,
- το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες και το Περιβάλλον – Κατεύθυνση Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Εκπαίδευση για την Αειφορία» του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου,
- το Δ.Π.Μ.Σ. «Εκπαίδευση για την Αειφορία και το Περιβάλλον» του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας,
- το Δ.Π.Μ.Σ. «Προηγμένες Τεχνολογίες Πληροφορικής και Υπηρεσίες» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας,
- το Ξενόγλωσσο Πρόγραμμα Σπουδών “Economics and Sustainable Development” του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας,
- το Π.Μ.Σ. «Διαχείριση Περιβάλλοντος και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος,
- το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας,
- το Τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας,
- την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας,
- την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου,
- την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Στερεάς Ελλάδας,
- το Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) Καστοριάς και
- τον Δήμο Καστοριάς.
Το 2o Διεθνές Συνέδριο, με θέμα «Οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης στην Εκπαίδευση – Διδασκαλία, Διά Βίου Μάθηση, Συμπερίληψη και Καινοτομία για την Πράσινη και Ψηφιακή Μετάβαση», εστιάζει:
- Στον Ενεργό Πολίτη και την Παγκόσμια Εκπαίδευση για την Πολιτειότητα (Citizenship)
- Στην Εκπαίδευση για την Βιώσιμη Ανάπτυξη/Αειφορία
- Στην Ένταξη της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) στην Εκπαίδευση
Παράλληλα, το Συνέδριο δίνει έμφαση σε ζητήματα που αφορούν την εισαγωγή, εφαρμογή, αποτίμηση και προώθηση των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης στην Εκπαίδευση.
Το γενικό πλαίσιο των θεματικών ενοτήτων είναι:
- Παιδαγωγικές πρακτικές και καινοτομίες: Προσεγγίσεις για τη διδασκαλία των ΣΒΑ στις διαφορετικές βαθμίδες εκπαίδευσης (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια εκπαίδευση). Σχεδιασμός διαθεματικών και διεπιστημονικών μαθημάτων με έμφαση στους ΣΒΑ. Εφαρμογή βιωματικών και συνεργατικών μεθόδων μάθησης.
- Εκπαίδευση και Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την Υποστήριξη Προγραμμάτων Βιώσιμης Ανάπτυξης στο σχολείο: Στρατηγικές ενίσχυσης των δεξιοτήτων και αξιών των εκπαιδευτικών για την επιτυχημένη ενσωμάτωση των 17 ΣΒΑ στη σχολική μονάδα. Κοινότητες μάθησης. Καλές πρακτικές.
- Εκπαίδευση για την Ισότητα και την Κοινωνική Δικαιοσύνη: Διαθεματικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις με έμφαση στη διασφάλιση της ισότητας και της δικαιοσύνης για την επίτευξη των ΣΒΑ μέσω της εκπαίδευσης. Ενδυνάμωση ευάλωτων ομάδων.
- Πολιτειότητα και Βιώσιμη Ανάπτυξη στην Εκπαίδευση. Ανάπτυξη κριτικής σκέψης για ενεργούς πολίτες: Σύνδεση της Πολιτειότητας με τους Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Διαθεματικές και Διεπιστημονικές στρατηγικές διδασκαλίας για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της συμμετοχής στα κοινά. Προώθηση της πολιτισμικής συνείδησης και του διαπολιτισμικού διαλόγου.
- Τεχνολογία και Καινοτομία: Χρήση εκπαιδευτικών τεχνολογιών για την υποστήριξη της διδασκαλίας των ΣΒΑ. Εφαρμογές Νέων τεχνολογιών και της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση. Δημιουργία και διαχείριση εκπαιδευτικού υλικού με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης.
- Διά Βίου Μάθηση και Κατάρτιση: Στρατηγικές και παραδείγματα αύξησης της ευαισθητοποίησης των πολιτών σχετικά με τους ΣΒΑ. Συνεργασίες ΜΚΟ με σχολεία και τοπικές κοινωνίες.
- Αειφόρος Ανάπτυξη στο Σχολικό και Ακαδημαϊκό Περιβάλλον: Ενσωμάτωση των ΣΒΑ στα Προγράμματα Σπουδών, Ανάλυση μεθόδων και πρακτικών ενσωμάτωσης των ΣΒΑ στα Προγράμματα Σπουδών σε όλα τα επίπεδα της Εκπαίδευσης. Προγράμματα που προωθούντην Αειφορία μέσα από την εκπαίδευση.
- Αξιολόγηση και Παρακολούθηση της Προόδου της Ενσωμάτωσης των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης στην Εκπαίδευση: Μέθοδοι και εργαλεία αξιολόγησης της ενσωμάτωσης των ΣΒΑ στα εκπαιδευτικά προγράμματα. Καλές πρακτικές για τη συλλογή και ανάλυσηδεδομένων σχετικά με την εκπαίδευσή και τους ΣΒΑ. Αντιμετώπιση των προκλήσεων ενσωμάτωσης των ΣΒΑ στην εκπαίδευση.
- Συνεργασία και Δίκτυα για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη: Συνεργασίες μεταξύ εκπαιδευτικών ιδρυμάτων/δομών, οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, επιχειρήσεων και κυβερνήσεων για την υποστήριξη των ΣΒΑ. Δίκτυα υποστήριξης εκπαιδευτικών που ενσωματώνουν τους ΣΒΑ στην καθημερινή σχολική πράξη.
- Πολιτικές και Στρατηγικές για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στην Εκπαίδευση: Διεθνείς πρακτικές και Δίκτυα. Κύριες προκλήσεις και εμπόδια στην εφαρμογή προγραμμάτων για ενσωμάτωση των 17 ΣΒΑ στην εκπαίδευση.
Στο αναφερόμενο θεματικό πλαίσιο εντάχθηκε και μία εργασία/προφορική ανακοίνωση που παρουσίασε εκπαιδευτικός του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Καστοριάς με θέμα: «Εξερευνώ το Ενυδρείο της Καστοριάς»: Βιωματική προσέγγιση της ιχθυοπανίδας των γλυκών νερών με την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας.
Οι εργασίες του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκαν:
α) στα αμφιθέατρα (Α, Β & Γ) του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στην Καστοριά,
β) στους χώρους του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Καστοριάς (Αίθουσα Συνεδρίων «Λίμνη Ορεστιάς» και Αίθουσα Ομαδικής Εργασίας).